Zonder transport staat alles stil.
Wie kent deze slogan nog van zo’n 13 jaar geleden. Uiteraard een waarheid als een koe, want wat moet je als producent met je geproduceerde producten zonder dat deze bij de klant terecht komen?
Over koeien gesproken; ook het transport van diervoeders verdient binnen het totaalpakket aan (keten)certificeringen de nodige aandacht. Zeker bij bulktransport (los geladen product) zijn er risico’s die moeten worden beheerst. Risicobeheersing geldt voor zowel diervoeders als voor levensmiddelen uiteraard.
De rol en opleiding van de chauffeur
Zonder transport, maar zeker ook zonder chauffeurs, staat alles stil. Als chauffeur ben je tijdelijk verantwoordelijk voor het product. Leveranciers vertrouwen hun product toe aan de zorgen van de chauffeur. Dat kan dan ook, onder voorwaarde dat de chauffeur de juiste training en opleiding heeft gehad.
Voor chauffeurs is er de code 95, een kwalificatie voor vakbekwaamheid. Via de basiscursus, of voor oudere chauffeurs de opgedane ervaring, verkrijg je deze aantekening op het rijbewijs. Om deze te behouden dienen chauffeurs in 5 jaar tijd minimaal 35 uur te besteden aan nascholing.
Heeft een chauffeur dan meteen verstand van het beheersen van voedsel en voederveiligheid van de goederen die worden vervoerd? Nog niet direct. Maar… van de 35 uur nascholing mogen 7 uur worden besteed aan een opleiding vanuit een andere verordening of richtlijn. Hoe mooi is het dan om chauffeurs, welke het transport van diervoeders uitvoeren, tijdens de code 95-nascholingen ook training te geven over GMP+ normen.
Trainingen
Sinds enkele jaren geven wij in dit kader GMP+trainingen, via Jobtrans, aan transportondernemingen. Een mooi gecombineerde cursusdag waarin we stil staan bij de verantwoordelijkheden van, en de uit te voeren controles door chauffeurs.
Steeds vaker zie ik onderweg de auto’s rijden van ondernemingen die op deze wijze training hebben gehad. Zo staan we zeker niet stil!