Door Rian Bast
Toen ik zo’n 10 jaar actief was met Bast Kwaliteitsbeheer, kwamen plots achter elkaar twee internationale projecten op mijn pad.
Een producent van melk vervangende diervoeders in Wit-Rusland en een handelaar in voedermiddelen in Zwitserland. Beide omdat ze afnemers hadden die vroegen om GMP+ certificering voor diervoederveiligheid.
Zoals ook nu vaak een klantvraag begint: hoe om te gaan met de eisen? In Grodno had de fabriek al een uitgebreid systeem voor kwaliteitsbeheersing, maar geen idee hoe de nieuwe eisen daarin te implementeren. De handelaar in Lausanne had geen bruikbaar handboek. Voor mij was dit de start van een nieuw hoofdstuk in mijn ondernemersactiviteiten: internationaal reizen.
Ik was jong begonnen met het bedrijf. Medestudenten gingen op buitenlandstage. Ik voelde toen de verplichting om in de regio te blijven om klanten ad hoc bij te staan (en ook mogelijk nieuwe klanten). Van huis uit waren we ook geen buitenlandse uitstapjes gewend.
Voor Wit-Rusland moest ik voor het eerst een paspoort en visum aanvragen. Ook de luchthaven Schiphol (waar ik toen nog maar één keer was geweest) gaf het nodige speurwerk en spanning op weg naar het luchtruim. Zelf zeg ik vaak dat ik een bèta-richting op ben gegaan omdat mijn gevoel voor taalkennis nog minder was. Ook hier op kantoor leidt het verbasteren en verhaspelen van Nederlandse spreekwoorden en Engelse zinnen vaak tot spellingcorrectie. Veel nieuwe competenties dus om aan te leren. Wat ik vooral heb geleerd, is om te durven.
In de landen waar ik ben geweest, was Engels ook niet de sterkste taal van de vele mensen die ik heb ontmoet.
Als het dan gaat over de kerntaak kwaliteit en met name HACCP-systematiek, kwam je met handen en voeten en inzicht al een heel eind. En dat zonder ChatGPT.
Verder merkte ik dat je met gezonde belangstelling veel los krijgt over productiemethoden en producten. Of dat nu bij een verwerker van vegan (namaak) kipproducten in Taiwan was of een fabrikant van zonnebloemolie in Oekraïne. Mensen zijn graag bereid om hun bedrijfsproces toe te lichten, essentieel om te toetsen of en waar aanvullingen nodig zijn met een set aan nieuwe eisen.
Wat ik ook tegenkwam, was de factor menselijkheid. Los van politieke spanningen en cultuur zijn wereldburgers meer gelijk dan verschillend. Herkenbaar is het streven naar huisje, boompje, beestje in goede gezondheid. Geen exacte kopie van wat je van huis uit gewend bent, maar met genoeg aanknopingspunten om elkaar ook naast het zakelijke project beter te leren kennen. Dat versterkt ook weer het teamverband om samen de kwaliteitsdoelen te halen.
Aan een gedekte tafel verzamel je vaak net zoveel bruikbare informatie als tussen draaiende machines. En tenslotte zijn daar al onze projecten op gericht, van boer tot bord, voedselveilige producten voor de consument.
Onlangs mocht ik door heel Europa op pad om voor een nieuwe opdrachtgever in kaart te brengen hoe hun keten presteert op het gebied van voedselveiligheid en kwaliteitsmanagement. Een heel nieuw hoofdstuk kwaliteit onderweg met ervaringen in Zweden, Italië, Tsjechië, Duitsland, Nederland en Oostenrijk. In een volgende editie meer over de uitkomst.
Een internationaal gevoel kreeg ik ook toen ik onlangs werd gevraagd om voor de FIEO (Federation of Indian Export Organisations) een presentatie te geven in het World Trade Center in Rotterdam.
Binnen onze klantenkring zien we regelmatig dat goederen van buiten de EU niet voldoen aan wet- en regelgeving. Dat betekent blokkades, zelfs als ze al in de haven van Rotterdam of Amsterdam zijn gearriveerd.
Dan kan het zijn om verkeerde product informatie op de verpakkingen, onvoldoende analyses of overschrijding op relevantie voedselveiligheidsgevaren of niet toegestane ingrediënten (die bijv wel in USA maar niet in Europa zijn toegestaan).
Dit kan leiden tot retournering, vernietiging en verspilling van veel producten, tijd, energie en uiteindelijk geld. Het was een mooie kans om de meest strikte (maar wel publiek beschikbare) wetgeving van de EU toe te lichten. Hoewel de tijd beperkt was, hopen we met een handboek dat bij de presentatie aan de meer dan 35 deelnemende bedrijven werd uitgedeeld, onze ambitie waar te maken om kansrijke initiatieven (ook vanuit het buitenland) meer kans op succes te geven.
Graag zetten we onze kennis in om handel en vervaardiging ook voor (andere) exporteurs, importeurs en buitenlandse productiebedrijven aan wet en regelgeving te laten voldoen.
© 2017 Bast Kwaliteitsbeheer. Alle rechten voorbehouden | Care Media
Bast Kwaliteitsbeheer 2017