Wetgeving en ook certificeringsnormen stellen in toenemende mate dat er een bedrijfscultuur moet heersen gericht op kwaliteit, voedselveiligheid en/of diervoederveiligheid. Naast dat dit voor gezondheid en veiligheid in het werken ook verplicht is.
Eenvoudig gezegd: De bedrijfscultuur bestaat uit de ongeschreven regels, gewoonten en gedrag van alle medewerkers binnen het bedrijf. Deze zijn gebaseerd op een set gedeelde waarden. Ook uit de manier waarop processen verlopen, kan de bedrijfscultuur worden afgeleid.
In het artikel over FSSC-22000 versie 5.1 leest u ook hierover. De Food-normen BRC (versie 8), FSSC-22000 (versie 5.1) en ook IFS (versie 7; per 1-7-2021) hebben bedrijfscultuur opgenomen in de standaard. Naast de Food-normen, welke gericht zijn op productiebedrijven, is bedrijfscultuur ook een vereiste geworden voor handels-, opslag- en distributiebedrijven. Bij alle BRC-gecertificeerde bedrijven zal bij audits hier al op worden beoordeeld.
Niet al onze opdrachtgevers zijn gecertificeerd. Ook aan hen wordt door de wettelijke regeling EU-2021/382 vereist om een bedrijfscultuur aan te tonen gericht op kwaliteit en voedselveiligheid.
Dit is opgesteld als aanvulling op de Hygiëneverordening. Hierin zijn voorwaarden als o.a. betrokkenheid van het management, voldoende bewustzijn van verantwoordelijkheden t.a.v. voedselveiligheid, open communicatie, trainingen en (uiteraard) een goed werkend kwaliteitssysteem genoemd.
Wat betekent dit voor u?
Ten eerste is het belangrijk dat uw bedrijf een kwaliteitsbeleid heeft dat is opgesteld door het hoger management, dit opvolgt en dat u werkt volgens de richtlijnen welke in het kwaliteitshandboek zijn opgenomen. Verder is het van belang dat voedselveiligheid en kwaliteit een prominente rol innemen in alle activiteiten die u onderneemt en dat daar zowel intern als extern duidelijk over wordt gecommuniceerd. In de aanloop naar de certificeringsaudit en/of tijdens de jaarlijkse review van het kwaliteitssysteem zullen we verder met u de nodige aandacht schenken aan het bedrijfscultuurplan.
Bast Kwaliteitsbeheer startte in 1997 vooral als een regionale dienstverlener. Naast een landelijke dekking (we hebben klanten in alle provincies van Nederland) opereren we sinds een aantal jaar ook internationaal met opdrachtgevers in Zwitserland, Portugal, Wit-Rusland, Litouwen, Rusland, Uruguay, Oekraïne en Taiwan.
Voor Bast Kwaliteitsbeheer is dit mede tot stand gekomen door het netwerk wat in de afgelopen jaren is opgebouwd.
Krimweg 74A
7351 AW Hoenderloo
Nederland
info@kwaliteitsbeheer.nl
+ 31 6 252 31 701