De toren van ...

Een onderdeel van bewustwording in voedselveilig handelen is het trainen van personeel. Trainen is daarnaast ook een middel om je voedselveiligheidscultuur kenbaar en voelbaar te maken. Het is een formeel moment om het kwaliteitsbeleid wat het bedrijf opgesteld heeft formeel te tonen aan de belanghebbende. Zo zijn er nog meerdere (verplichte) onderdelen die in een training ter sprake moeten komen (de nuances per certificering daar gelaten). Denk aan glasbeleid, CCP’s, food defense, etc, etc.

Een andere eis is dat een ieder die binnen de organisatie werkt getraind wordt. Dus ook de inkoper, schoonmaker, chauffeur, technische dienst, iedereen. Dit brengt verschillende uitdagingen met zich mee.

Verschil in niveau. Bij het aanbieden van een training moet de trainer van dienst er voor zorgen dat de inhoud begrijpelijk is maar ook van een dusdanig niveau dat het de personen boeit. In een groep waar verschillende niveaus en functies samen zitten is dat soms nogal lastig. Vaak maken praktische voorbeelden ondersteund door foto’s de training duidelijk en interessant.

Er is een verhaal wat de naam: ‘’ De toren van Babel’’ draagt. Hier niet te veel over schrijvend kom ik snel tot de essentie: het samenwerken terwijl je elkaar totaal niet verstaat. Ook een uitdaging in trainingssessies. Bij een bedrijf mogen wij de training faciliteren. De trainer had zich voorbereid en de presentatie in 5 verschillende talen vertaald en klaar gelegd. De toets overeenkomstig.

Na een ronde of 2 werd er gesmoesd in de ruimte. De trainer vroeg in zijn beste Engels of er iets mis was. Waarop, na enig gesmoes, een persoon naar voren kwam en zei: ‘’Our language is not present’’.

Gelukkig bood een vertaler uitkomst. Daarnaast komt men ver met handen en voeten. Ook zit er altijd wel iemand in de groep die zich naast de trainer wilt begeven en zich als een vertaler uit naar de groep. De antwoorden op de toets (die achteraf met Google Lens worden gecontroleerd) geven dan vaak aan dat stof duidelijk was.

Daarnaast heb je als trainer ook te maken met analfabeten. Hier wordt de essentie van echt lesgeven duidelijk. Heldere communicatie, daadkrachtig vragen en respectvol samenwerken, zo werk je samen aan en naar (voedselveilig) handelen!

BAST KWALITEITSBEHEER

Bast Kwaliteitsbeheer startte in 1997 vooral als een regionale dienstverlener. Naast een landelijke dekking (we hebben klanten in alle provincies van Nederland) opereren we sinds een aantal jaar ook internationaal met opdrachtgevers in Zwitserland, Portugal, Wit-Rusland, Litouwen, Rusland, Uruguay, Oekraïne en Taiwan.
Voor Bast Kwaliteitsbeheer is dit mede tot stand gekomen door het netwerk wat in de afgelopen jaren is opgebouwd.

SOCIAL MEDIA

Deel uw gedachten en ideeën met ons en doe een stap voorwaarts in kwaliteit.

 

CONTACT

Krimweg 74A
7351 AW Hoenderloo
Nederland
info@kwaliteitsbeheer.nl
+ 31 6 252 31 701

Dutch NL English EN